به ویبسایت افغان تیزیس خوش آمدید/ د افغان تیزیس ویبسایټ ته ښه لاغلاست

اسلام و دموکراسی

سال

: 2020.11.22

ګروه ها

: حقوق و علوم سیاسی

قیمت

: 1000

تعداد صفات

: 85

کد فایل

: 636

مقطع

: لیسانس

 مقدمه: دین مبین اسلام به وسیله قرآن ناطق و آخرین سفیر الهی (حضرت محمد«ص») به ظهور رسید که این دین برای هدایت و سعادت بشری نازل شد.بزرگترین و نقش آفرین ترین مکتب عقیدتی و ایدلوژیکی ادیان که بصورت دایره اعظیم دیگر ادیان را در زیر مجموعه خود جای داده مکتب اسلام است. زیرا اسلام یهودیت و مسیحیت را بعنوان دین رسمی می شناسد و به پیامبران آن ایمان دارد. اما اهل کتاب اسلام و پیامبران آنرا قبول ندارند و آنرا بعنوان دین رسمی نمی پذیرند. به هر حال اسلام به این ویژگی و خصوصیات بارزی که دارد در راهکار های نوین و نوع دوستی به پیروان مسلمان خود امر می کند در برخورد با غیر مسلمان روش بهتر را در پیش گیرد. اسلام بهترین خریدار صلح و دمکراسی در دنیا بوده است, و این کارنامه های موفق را در طول تاریخ پیامبر (ص) و اصحاب کرام می توانیم مشاهده کنیم . با مطالعه به آیات و سنت پیامبر ص به این نتیجه می رسیم که اسلام آغازگر جنگ نبوده چرا که خداوند کریم در اثنای جنگ به پیامبرش دستور می دهدکه: ( اگر یکی از مشرکان از شما طلب امان خواست به وی امان دهید تا کلام خداوند را بشنود سپس آنرا به محل امن برسان). سوره توبه آیه6 وهمچنان هیچگاه در مکتب قرآن عدالت دادخواهی خصوصی نبوده بلکه اجرای عدالت برای تمام انسان ها بطوری مساوی لازم و ضروری می داند:(ان الله یامرباالعدل والاحسان) و اما امروز در جوامع امروزی یا در حکومت های اسلامی می بینیم ظلم استبداد و نا عدالتی بیداد می کند. پس این مشکل اسلام نیست, مشکل زمامداران و متولیان است قانون اسلام را به شکل درست تطبیق نمی کنند. و دمکراسی های عاریتی غرب را که با اصول و و اساسات جوامع ما در تضاد است بالای مردم ما تحمیل می کنند. پس بیایم روی این موضوع  فکر کنیم که اسلام یک دین الهی است که واضع آن خداوند(ج) است ولی دمکراسی یک اصطلاح حکومت داری است که از طرف مردم نسبت داده شده است, اسلام در خود آزادی دمکراسی های دارد که خود دمکراسی آنرا ندارد. پس چگونه گفته می توانیم که دمکراسی با اسلام ارتباط دارد؟ اما گفته می توانیم که دمکراسی با آزادی های که اسلام پیشنهاد کرده ارتباط دارد که دمکراسی خود جنبه مثبت و منفی دارد که از جنبه های مثبت آن میتوان استفاده کرد و از جنبه های منفی آن میتوان خود داری کرد.  دموکراسی امروز غرب , دموکراسی است که زنا را مباح می داند, و برهنه شدن دختران را در ساحل و به شکل یک حیوان زندگی کردن را جز آزادی خود می داند. پس ما خواستیم روی همین موضوع که عنوان آنرا اسلام و دمکراسی تشکیل می دهد در چند مبحث کوتاه مورد برسی قرار دهیم و همچنان آشنائی با مفاهیم این موضوع که در نتيجه همه آنچه را كه تصور مي كنيم داراي ارزش فرهنگي است كه به اسلام مي افزايم بدون اينكه در مورد رابطه آن با اسلام ويا درجه ارتباط آن با اسلام يا آنچه اسلام را از آن جدا مي سازد تحقيق كنيم . وبخاطر روشن شدن هر چه بیشتر این موضوعات, خواستیم که  اين موضوعات را ما در طي چند مبحث کوتاه به فضل وياري خداوند (جل جلا له) توضیح دهیم. 

.

 فهرست

عناوین             صفحات              

مقدمه 1

مبحث اول

عموميات

اول- ارتباط اسلام و دموکراسی 3

دوم- ماهيت دموكراسي 7

سوم- آيا ماهيت دمكراسي با اسلام منافات دارد؟ 8

مبحث دوم

مفهوم دموكراسي مشورتي

اول- دموكراسي 18

دوم- مشورتي 20

سوم-  مباني نظري دموكراسي مشورتي 22

مبحث سوم

شوراكراسي اسلامي

اول-  مفهوم شوراكراسي 30

دوم-  شورا واثبات ناسازگاري اسلام واستبداد 33

سوم- شوراواثبات سازگاري اسلام و دموكراسي 35

چهارم- شورا و اصل خلافت انسان 36

پنجم- نظريه حكومت مردمي 37

مبحث چهارم

نگاهي به وضعیت سياسي

اول- وضعیت سیاسی 40

دوم- موازين عدالت در سايه استبداد سياسي 47

مبحث پنجم

رسالت حكومت اسلامي

اول- برتري قانون خداوند (جل جلا له)  54

دوم- مسئوليت و جوابدهي حكومت 56

سوم - تبليغ ورساندن رسالتمان به جهانيان 57

مبحث ششم

اصول حكمروائي اسلام

اول - حدود اطاعت از حكومت 59

دوم- هدف وجود حكومت 62

سوم-آزادي بيان وارايهءنظريات وپيشنهادات 65

چهارم- اصول سياست خارجي 67

پنجم- حكومت دور از تعصب ها 68

ششم- ضرورت وجود حكومت اسلامي 69

مبحث هفتم

ويژگيهاي حكومت اسلامي

اول- حكومت مدني 70

دوم- حكومت جهاني 71

سوم- حكومت قانون 72

چهارم- حكومت شوراي يا حكومت پادشاهي 73

پنجم- حكومت هدايتگر يا غارتگر 75

ششم-حكومت حمايت از محرومان 76

هفتم- حكومت اخلاق و ارزشها 79

نتيجه گيري 81

فهرست منابع و موأخذ

ماخذ و منابع

1- بشريه, حسين. آموزش دانش سياسي. تهران: نشرموسسه نگاه معاصر, 1382.

2- بن نبي, مالك. دموكراسي در اسلام .مترجم, عبدالعزيز مولودي،تهران: نشر بوكان، 1380.

3- سيدقطب.ويژگيهاي ايدلوژي اسلامي.مترجم, سيد محمدخامنه اي،تهران:انتشارات كيهان،1369.

4- قرضاوي, يوسف. فقه سياسي. مترجم, عبدالعزيز سليمي، تهران: نشر احسان, 1381.

5-قرضاوي, يوسف.غيرمسلمانان درجامعه اسلامي.مترجم, مجروم داود"دشتي", تهران: نشر احسان،1382.

6- قرضاوي, يوسف. اسلام وجهاني شدن. مترجم, موسي تيموري، تهران: انتشارات دانشگاهي،1381.

7- كمالي, محمد هاشم. آزادي بيان در اسلام. مترجم, محمد سعيد حنائي، تهران: انتشارات قصيد ه سرا, 1381.

8- محمد قطب.اسلام و سكولاريستها. مترجم, مومن "حكيمي"،پشاور:نشر پيغام،1386.

9- محمد غزالي. فساد سياسي در جامعه عرب و اسلامي. مترجم, عبدالعزيز"سليمي"، تهران: نشر احسان،1382.

10- منصور, مير احمدي. اسلام و دموكراسي مشورتي. تهران: انتشارات ني, 1384.

11- مودودي, ابولاعلي. سيستم سياسي اسلام. تهران: انتشارات رسالت قلم, 1361.

12- مودودي, ابولاعلي.خلافت و ملوكيت. كابل:انتشارات ميوند،1385.

 

 

 

جهت تماس به شماره های ذیر در تماس شوید

+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059